søndag den 7. august 2011

Creamy Caprese Pasta og sennepsglaseret svinemørbrad med serrano skinke


Igen i dag er inspirationen til aftensmaden hentet hos How sweet it is. Jeg havde taget en svinemørbrad op af fryseren, uden nogen idé om, hvordan den skulle tilberedes, og hvad vi skulle have til. Derfor gik jeg på inspirations jagt i blogger universet med en idé om, at jeg gerne ville have en form for pasta. 
Jeg fandt frem til denne virkelig lækre pastaret "creamy caprese pasta". Den er fyldt med skøn smag, har få ingredienser og er hurtig at lave - så bliver det jo ikke meget bedre. Retten ville sagtens kunne gå som en hel ret - uden kød som tilbehør. Den ville sikkert også gøre sig godt med noget stegt eller kogt kylling blandet i og med et stykke godt brød til. Det skal ihvertfald prøves en dag, for som sagt er retten virkelig velsmagende.
Jeg lavede ikke mange ændringer til retten. Jeg valgte at komme lidt tern af rød cheddar i, da der var et stykke i køleskabet, og jeg gratinerede retten med en blanding af friskrevet parmesan og revet mozzarella. Jeg brugte lidt mindre basilikum, da jeg syntes det lød af rigtig meget. 
Jeg brugte en økologisk fuldkornspasta fra Änglemark, men en alm. hvede pasta ville sikkert også kunne bruges.

Vi har over halvdelen tilbage, efter at have spist i aften. Men det gør ikke så meget. Tror sagtens den kan varmes op igen, hvis fadet dækkes med stanniol. Så der er nem mad på tirsdag, hvor Søren skal med sin far og bror ud og køre motorcykel.

I får målene i både de engelsk mål og omregnet til danske. Min søde mor har foræret mig et sæt målebægere til cups. Der er fire bægere med målene 1, 1/2, 1/3 og 1/4 cup. De er virkelig guld værd, når man bruger de engelsksprogede opskrifter. Der er nogle enkelte engelsksprogede madblogs, hvor der også er skrevet gram og dl - men det er ikke mange. Egentlig syntes jeg det er en noget besværlig metode med de engelske mål. For mig er der mere logik i at veje tingene af... Men bruger du som jeg opskrifter med mål i cups, er det så meget nemmere, hvis du har sådan et målesæt. Tak søde mor :)

Jeg vil ikke skrive så meget om mørbraden. Den er pudset af, krydret godt med salt og friskkværnet peber og brunet godt af på en meget varm pande. Herefter er der smurt et lag stærk sennep på, hvorefter den er pakket ind i serrano skinke (1 pakke af 100 g). Den fik 30 min. ved 180 grader, og fik herefter lov at hvile i 10 min., inden den blev skåret ud.
En lækker måde at tilberede mørbraden på. Vi har lavet den nogle gange på weberen, og det kan også klart anbefales.

Pastaen vendes i den varme tomatsauce

Ost, tomater og basilikum vendes i

Lidt mere ost drysses på, og bagefter ind i den varme ovn

Flot gylden og utrolig velsmagende

Mørbraden smurt med stærk sennep

Pakket ind i serrano skinke og på vej ind i ovenen

Creamy Caprese Pasta 
1 pose fuldkorns pasta (500 g)
1 pint / 5 dl god tomatsauce (jeg brugte et glas fra Dolmio med ekstra hvidløg)
1/3 cup / 3/4 dl fløde
1/3 cup / 3/4 dl friskrevet parmesan
4 ounces / 115 g frisk mozzarella, i tern
4 ounces / 115 g rød cheddar, i tern
1 pint / 5 dl. cherrytomater, skåret i halve
1 bunch / 1 bundt basilikum (jeg brugte ikke helt så meget)
Revet mozzarella og frisk revet parmesan, til gratinering

Forvarm ovnen til 200 grader.
Kog pastaen efter anvisningen på pakken, hæld den over i et dørslag, og skyl med koldt vand.
Hæld tomatsaucen i en sauterpande eller i en stor tykbundet gryde. Lad saucen komme i kog, og tilsæt fløde og friskrevet parmesan. Tag nu panden / gryden af varmen.
Vend den kogte pasta i saucen. Vend herefter cheddar i tern, mozzarella i tern, halve cherrytomater og hakket basilikum i pastaen.
Smør et ovnfast fad med en smule olivenolie. Hæld det hele i fadet, og drys med revet mozzarella og friskrevet parmesan.

Sæt i den forvarmede ovn ved 200 grader, og lad retten gratinere i ca. 25 min. til osten er gylden.

Ingen kommentarer: