mandag den 22. august 2011

Creole Chicken Wraps (kreolske kyllinge wraps)



Nu er det vist på tide, jeg kommer igang med bloggen igen :)
Jeg har ikke brugt meget tid herinde det sidste stykke tid - men nu er ferien ovre, og jeg er ved at være kommet mig over den første arbejdsuge. Så nu vil jeg se, om ikke jeg kan tage mig sammen til at få blogget lidt igen.

I går fik vi en ret, som vi har fået en enkelt gang før nemlig "kreolske kyllngewraps". De er rigtig lækre med de hjemmebagte fladbrød og alle de skønne smagsindtryk fra de forskellige krydderier.Jeg ville nok ikke lave dem til mindre børn, da der er mange krydderier i, og både kødet og den rørte mayonnaise bliver temlig stærk - men her i huset er vi jo vilde med krydret mad, så det er bare rigtig god aftensmad efter min mening.

Jeg har valgt selv at bage nogle fladbrød, men er tiden ikke til det, kan de sagtens spises med færdigkøbte wraps, som jo smager ganske udemærket. Opskriften på brødene er dog nem at gå til, og dejen er nem at rulle ud, hvis bare man sørger for, der er godt med mel på bordet.

Første gang jeg lavede dem, lavede jeg dressingen efter den originale opskrift, hvor den er rørt på ren mayonnaise. Den her gang skiftede jeg halvdelen ud med fromage frais 0,2%. Næste gang bliver den lavet kun på fromage frais, da jeg er sikker på, den vil smage ganske fint sådan, og så er der jo ingen grund til alt den fedt fra mayonnaisen.

Fladbrød 8. stk
25 g gær
3½ dl lunken vand
3/4 tsk. groft salt
½ tsk. rørsukker
125 g speltmel
125 g fuldkornshvedemel
Ca. 250 g hvedemel

Kom vand i en skål. Smuldr gæren i og rør den ud i vandet sammen med salt og sukker. Tilsæt fuldkornshvedemel og speltmel og rør det godt rundt i væsken. Tilsæt hvedemelet lidt efter lidt. Når det bliver en fast masse, hældes det ud på køkkenbordet og æltes godt, til dejen er blød og elastisk. Tilsæt mel undervejs, hvis dejen hænger for meget i. 
Kom den godt æltede dej tilbage i skålen, dæk til, stil den et lunt sted og lad den hæve i 1 times tid. 
Hæld dejen ud på et køkkenbordet, del i 8 dele. Rul hver del til et tyndt (forholdsvis rundt) stykke. Steg på en godt varm, TØR teflonpande, 1-1½ minut på hver side og den skal boble op.

Den rørte dressing
Kyllingefilet steges
Brødet er bagt på den ene side, og der smøres dressing på, samt der kommes lidt mozzarella på
Fyldet er kommet på, og brødet er klar til at blive rullet sammen
Velbekomme :)

Creole Chicken Wraps (kreolske kyllingewraps) 3 pers. 


3 kyllingebrystfileter uden skind og ben
1 spsk. paprika
1 tsk. hvidløgspulver 
½ tsk. chilipulver
½ tsk. cayennepeber
½ tsk. tørret timian
½ tsk. spidskommen
1 tsk. urtesalt
friskkværnet peber

Desuden:
fladbrød (se ovenover for opskrift - eller køb dem færdige)
½ dl mayonnaise
½ dl fromage frais 0,2%
1 hel bøffel mozzarella, plukket i mindre stykker
3 blommetomater, skåret i skiver
1 rødløg, skåret i tynde ringe
et stykke agurk, skåret i kvarter
romainsalat, skåret i strimler

Bland alle ingredienserne til krydderiblandingen.
Bland mayonnaise med ½ spsk. af krydderiblandingen. Stil det i køleskab til det skal bruges. 
Hæld resten af krydderiblandingen i en frysepose sammen med lidt olie. Kom de hele kyllingebrystfileter i posen, og fordel krydderierne godt på kyllingen. Steg kyllingefileterne med det samme, eller lad dem stå og marinere i køleskab i et par timer.
Steg kyllingefileterne til de er gennemstegte og skær dem i tern eller strimler. 

Hav alle de øvrige ingredienser klar.

Nu skal brødene bages som beskrevet ovenfor. Når den ene side af brødet er bagt, vendes den, og den bagte side smøres med lidt af mayonnaise / fromage frais-blandingen og der kommes lidt mozzarella på, uder over hele brødet. Når osten begynder at smelte, tages brødet af panden og så kommes kyllingestrimler på i en stribe midt på brødet, derefter løg, tomater, agurk og salat. Rul brødet sammen om fyldet og server straks.

Ingen kommentarer: