fredag den 5. august 2011

Brunch-æg i små ramekin skåle


Der er gået ferie i det hele - også i bloggen. Den har stået stille noget tid, men nu er vist et passende tidspunkt at komme igang igen. Vi har selvfølgelig spist alle dagene, selv om der er ferie, men det er blevet til rigtig meget på grillen, og det er begrænset hvor meget der er at skrive om grillet kød og salat. Men lidt billeder har jeg da vist til at ligge fra de sidste 14 dage, så der er til nogle forskellige indlæg på et senere tidspunkt.

I morges - eller rettere formiddag, da Søren endelig fik prikket så meget til min samvittighed, at jeg valgte at stå op - var det blevet tid til brunch i stedet for morgenmad. Jeg har gennem en madblog der hedder how sweet it is fundet Idéen til disse her små, lækre ramekin skåle med æg, ost, tomat og basilikum. De smager rigtig skønt, er en fryd for øjet, og et fint alternativ til de alm. æg til brunch og morgenmad.
Det tager ikke mange minutter at tilberede, og mens de er i ovnen, er der god tid til at lave kaffen og hvad der ellers skal til, for at have en god brunch.
Søren kunne også rigtig godt lide dem. Dog er han ikke så vild med den hårde blomme, så næste gang de skal laves, har jeg lovet, at jeg pisker ægget sammen, inden jeg hælder det i ramekin skålen.
Vi fik små brunch pølser, kaffe og appelsin juice til. Dejlig start på en feriedag, hvor vi bare har slappet af, og nydt tanken om, at vi også har ferie hele næste uge :)

Tomater, mozzarella og basilikum ligges i bunden af den let smurte ramakin skål

To store æg hældes forsigtig i

Der hældes lidt fløde eller mælk over og der tilsættes et par halve tomater mere samt basilikum

Færdigbagte og meget lækre

Brunch-æg i små ramekin skåle - 4 stk.

8 æg
Små tomater 
Mozzarella ost i små tern
Basilikum
Fløde eller mælk
Salt og friskkværnet peber

Ovnen forvarmes til 180 grader


4 ramekin skåle smøres let med fedtstof i bunden og op af siderne.
I bunden af hver ramekin ligges små halve tomater, ost i tern og en smule hakket basilikum. Hvert æg slås enkeltvis ud i en lille skål, inden de forsigtigt vendes over i ramekinen. Dette for at undgå, at der bliver slået et dårligt æg ud, direkte ned i ramekinen. Der krydres med salt og friskkværnet peber. Over æggene hældes ca. 2 tsk. fløde eller mælk. Dette gøres for, at æggene ikke tørrer ud under bagningen. Der pyntes med et par halve tomater og hakket basilikum, og der krydres til sidst med salt og friskkværnet peber.


Ramekinerne stilles ind i midt i en forvarmet ovn på 180 grader. Jeg brugte varmluft.
Lad bage i ca. 25 min. til æggemassen er stivnet, og hviderne helt hårde.

Ingen kommentarer: