lørdag den 14. april 2012

Cream Cheese and Smoked Salmon Deviled Eggs - Deviled Eggs med Philadelphia ost og røget laks



Det er nogle meget produktive høns, der bor oppe bagerst i haven. Der kommer min. 4 æg om dagen, og nogle dage er der 7 stk. - så det er ikke æg, der mangler til madlavningen. Derfor var det jo også oplagt, at det var mig, der skulle medbringe de kogte æg til årets påskefrokost hos mine forældre.

Ud over de alm. kogte æg til sild og rejer, havde jeg besluttet mig for, at jeg ville lave nogle Deviled Eggs med røget laks. Egentlig mest bare for hygge og syn skyld, da jeg ved der aldrig mangler noget, når vi er hos mine forældre at spise. Til sådan en påskefrokost er der alt der hører sig til, plus lidt ekstra.

Jeg kan ikke huske hvor opskriften er fra - et eller andet sted på nettet, hvor jeg så har printet opskriften ud og derefter lagt den i bunken (nærmere bjerget) af opskrifter, som jeg skal have afprøvet på et tidspunkt.

Deviled Eggs bruges i USA som appetizers, hvor de ofte er krydret godt med fx chili og paprika. Derudover kan man så vælge, om man vil tilføje yderligere, ligesom her, hvor der er tilføjet laks og purløg. I flere af opskrifterne jeg har kigget på, er blommerne rørt med ren mayonnaise. Jeg syntes det lød som en noget "tung" omgang, så jeg valgte derfor en opskrift, hvor der var brugt Philidelphia ost, og så skiftede jeg den ud med en light udgave, hvilket fungerede fint. Jeg kan forestille mig de ville blive rigtig lækre, hvis de fik godt med krydderier i blommerne - men da der var en del børn også, så valgte jeg kun at krydre med salt og peber.

Nu hvor der jo var påske, syntes jeg de skulle pyntes lidt yderligere, og farvede derfor hviderne i fine pastel farver med konditorfarve. Det blev dog ikke helt så fint, som jeg havde forestillet mig. Jeg havde lavet fire farver: rød, blå, grøn og lilla - det var desværre kun den røde og den blå, der rigtigt gav farve. Den grønne fungerede slet ikke, og den lilla gav en noget kedelig farve, som næsten ikke kunne ses. En anden gang skal jeg vist bare gå lidt før igang (evt. dagen før), for så tror jeg skam nok de skal tage den farve man ønsker.
Men de blå og røde æg skabte lykke :)

Æggene koges til de er hårdkogte

Overhældes derefter med rindende koldt vand og køles helt af


Pil æggene, del dem i halve og del forsigtigt blommerne fra hviderne


Kom hviderne i skåle med koldt vand, hvor der er tilsat lidt konditorfarve. Lad dem stå, til de har fået den ønskede farve

Mos blommerne med en gaffel. Bland herefter flødeosten og krydderier i
og kør det i køkkenmaskinen eller med håndmixeren, til det er helt glat.


Når hviderne har den ønskede farve, skal de tørre helt på en tallerken med køkkenrulle.

Kom den cremede blommefyld i en sprøjtepose og lav fine toppe i de halve æggehvider

Pynt med laks og purløg


Cream Cheese and Smoked Salmon Deviled Eggs

12 æg, hårdkogte, pillede og delt i halve
Konditorfarve
1 pakke Philadelphia flødeost
Salt og peber
Røget laks, hakket
Purløg, hakket

Start med at tage Philadelphia osten ud af køleskabet. Den er meget nemmere at arbejde med, hvis den får love at stå noget tid på køkkenbordet ved stuetemperatur.

Kog æggene, til de er helt hårdkogte. Giv dem gerne et minut eller to mere, end du normalt gør, når du laver hårdkogte æg. På den måde er blommerne så faste, at de uden problemer kan fjernes fra hviderne. Hæld det varme vand fra, og køl æggene ned med rindende koldt vand. Lad æggene blive helt kolde, før du piller dem. Er de ikke kolde nok, kan det være svært at pille skallen af, uden der kommer mærker i hviderne.

Del hvert æg i to og tag derefter forsigtigt blommerne ud, og kom dem i en skål.

I nogle glasskåle kommes der koldt vand tilsat nogle dråber konditorfarve. Kom de halve æg deri, og lad dem ligge i vandet, til de har den ønskede farve.
Tag dem herefter op af vandet, og lad dem tørre helt på noget køkkenrulle.

Med en gaffel smuldres blommerne. Herefter tilsættes flødeosten. Du kan sagtens røre det glat med en gaffel - men det går meget nemmere, hvis du bruger køkkenmaskinen eller en håndmixer.
Smag til med salt og peber.

Kom fyldet i en sprøjtepose med tylle, og sprøjt det ud i de halv æg.
Pynt med hakket røget laks og hakket purløg.

Velbekomme...

1 kommentar:

Pia sagde ...

;-D Seje æg, det må jeg sige...

I øvrigt... din blog falder totalt i min smag, så du har mig nu som fast læser...