onsdag den 4. april 2012

Marengeskys



Først lige en undskyldning, til de der har skrevet kommentarer til mine tidligere indlæg.... Jeg er desværre kommet til at slette ALLE kommentarer på bloggen :( Jeg sad den anden dag og lavede om på designet på bloggen, og jeg må jo have trykket ja til noget, som jeg ikke skulle - for nu er alle kommentarer som sagt pist væk, og ikke til at finde igen. Så beklager - er selv SÅ ærgelig over det.

Men nu til de små sprøde marengeskys, jeg lavede for noget tid siden.
Marengeskys er noget jeg husker, vi fik som børn. Vi fik dem gerne sammen med is, eller bare som en slags slik, når der skulle hygges. Dengang bagte min mor dem nu ikke selv. Det var "hjemmebragt" og i alle mulige fine farver.
Dem jeg har lavet her, er ikke helt så sukker agtige, da der er mandler og chokolade i. De er stadig meget søde - som et kys jo skal være - men mandlerne og den gode mørke chokolade gør, at de smager af andet end sukker.

Spis dem direkte fra kagedåsen, eller nyd dem sammen med en rigtig god vaniljeis.

Æggehviderne piskes helt stive sammen med eddike og sukker

De finthakkede mandler og mørk chokolade vendes i den stive æggemasse

Brug to skeer til at lave små toppe på en bageplade beklædt med bagepapir

Uhmmmmm...

Marengeskys

4 æggehvider
1 tsk. eddike
250 g sukker
100 g finthakkede mandler (gerne hakket så fint, at det minder om en grov mel)
100 g finthakket mørk chokolade

Forvarm ovnen til 110 grader

Pisk æggehviderne helt stive sammen med eddike og sukker. Det er vigtigt at eddiken kommer i, da den er med til at gøre, at de bliver helt sprøde.

Hak chokoladen fint med en stor kniv. Hak mandlerne meget fint, så der ikke er store stykker imellem. Jeg brugte en minnihakker, og det gav et fint resultat.
Vend forsigtig chokolade og mandler i æggemassen med en dejskraber. Der skal ikke bruges for store armbevægelser.

Beklæd en bageplade med bagepapir, og placer æggemassen i små toppe ved brug af to skeer. Der kan alternativt bruges en sprøjtepose, men så skal du huske at bruge en stor tylle, da det ellers kan blive et problem at trykke det ud. Selv om mandler og chokolade er hakket fint, er det besværligt med en lille tylle.

Bag de små kys i midten af ovnen i en lille time, eller til de er gyldne.

Når kyssene er helt kolde opbevares de i en lufttæt dåse.

Ingen kommentarer: