mandag den 23. april 2012

"Den bedste pastasalat"


Jeg lavede denne her lækre pastasalat igår til aftensmaden. Opskriften er fra bogen "Det er bare glade dage" af Jamie Oliver, og det er også ham, der har givet den navnet - så han er jo nok selv rimelig vild med den.

Jeg syntes pastasalaten var rigtig lækker. Den lidt syrlige smag fra hvidvinseddiken gør den frisk, og der er masser af lækre grøntsager i. En anden gang kunne jeg måske godt overveje at erstatte halvdelen af tomaterne med rød eller gul peberfrugt og måske tilsætte en lille smule frisk, og meget finthakket, chili. Dressingen syntes jeg bestemt ikke, der skal ændres på, men er der børn rundt om bordet, kan det godt være, der kun skal den halve mængde hvidvinseddike i. Jeg har ikke selv små børn at tage hensyn til i den daglige madlavning, hvilket det også til tider bærer præg af. Jeg er vild med krydret og smagfuld mad, krydderiskuffen bugner, der er altid et lager af frisk chili og hvidløg, og skulle det ske jeg er løbet tør, er der et stort glas hjemmetørret chili og tørret hvidløg.

Salaten kan sagtens gå som en ret alene, da den er meget fyldig. Jeg er også sikker på, at den grundet sin friske smag, vil være et hit på havebordet til sommer, når der skal grilles.

Salaten blev serveret med godt krydrede kyllingelår stegt i ovnen.

Afslutningsvist skal det siges, at der bliver en stor portion ud af opskriften. Jeg lavede den fulde portion, som er til 4 personaer, da der også skulle være til i dag, men der er ihvertfald rigeligt til 4 personer.

"Den bedste pastasalat"

300 g små skalformede pastastykker
3 fed hvidløg
250 g gule cherrytomater
250 g røde cherrytomater
1 håndfuld udstenede sorte oliven
2 spsk frisk purløg
1 håndfuld frisk basilikum
½ agurk
4 spsk hvidvinseddike
7 spsk ekstra jomfruolivenolie
Salt og friskkværnet peber

Kog en stor gryde vand op. Tilsæt salt og derefter pasta og hvidløgsfedene. Følg den anviste kogetid på posen med pasta og kog til den er al dente (med bid). Hæld vandet fra, køl ned med koldt vand fra hanen og lad derefter pastaen dryppe af i et dørslag. Tag hvidløgsfedene fra og hæld pastaen over i en skål.

Hak tomater, oliven, purløg, basilikum og agurk i stykker halvt så store som pastaen og kom det i skålen.

Pres hvidløgsfedene ud af skallen og stød dem i en morter. Tilsæt eddike, olie, salt og peber - hæld over salaten og smag til.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Den lyder sørmer lækker, den må prøves ;-))

Anonym sagde ...

Hvor køber du de små skalformede pastaer? Vh Anette