torsdag den 5. april 2012

Kartoffelbåde med timian og hvidløg



Jeg kan rigtig godt lide ovnkartofler, og når det er hjemmelavede kartoffelbåde, er de jo lige en tand bedre end de frosne man køber.

Jeg kan bruge lang tid på nettet, hvor jeg bl.a. bruger YouTube, hvor der er en masse helt alm. mennesker, der deler ud af deres erfaringer i et køkken. En af de personer, der ligger videoer på YouTube, har også denne her hjemmeside. Hun hedder Laura Vitale, er italiener og nu bosiddende i USA. Hun laver en masse rigtig lækkert mad - både italienske og amerikanske retter. Noget af det jeg jeg sætter størst pris på, når jeg ser hendes videoer er, at hun kan fremtrylle så meget lækkert og samtidigt holde det på et niveau, hvor det er både nemt og enkelt. Hun er er lige lovlig "happy" efter min smag ind imellem og snakker rigtig meget. Men selv om ordstrømmen til tider kan lyde uendelig, så er det faktisk relevant for hendes mad, stort set alt det hun siger.

Kartoflerne her er lavet ud fra en af hendes videoer. Lige umiddelbart skulle man jo ikke syntes, der er den store kunst i at lave kartoffelbåde, men hun har et lille fif til, hvordan de bliver rigtig lækre og sprøde. Hendes trick er, at hun giver dem 5 min. i microbølgeovnen, inden de kommes i marinaden. Derudover sørger hun for, at bagepladen er gennemvarm, når kartoffelbådene kommes derpå.

Jeg må sige de 5 min. i microbølgeovnen gjorde godt. De blev rigtigt lækre sprøde med en god tyk skorpe - og samtidig bløde og lækre indeni.

En anden gang, vil jeg dog krydre dem anderledes. Selv om jeg brugte både frisk hvidløg og hvidløgspulver, syntes jeg ikke, de smagte af ret meget.


De rengjorte kartofler skæres i både og kommes på en tallerken og får 5 min. i microbølgeovnen


Lad de lune kartoffelbåde marinere i 15 min.


Efter 15 min. i marinaden fordeles de på den varme bageplade

   
Sprøde og lækre

Kartoffelbåde med timian og hvidløg

Bagekartofler
Hvidløg
Frisk timian
Hvidløgspulver
Olivenolie
Salt og peber

Forvarm ovnen til 200 grader. Beklæd en lille bradepande med alufolie og lad den tomme plade blive godt gennemvarm i ovnen, inden der kommes kartofler på.

Pluk timian bladene af stilken og hak bladene fint. Skær hvidløgsfed i skiver.
Hæld passende mængde oliven olie i en frostpose og tilsæt timian, hvidløgsskiverne, hvidløgspulver, salt og peber.

Bagekartoflerne skrubbes rene og skæres i tykke både. Herefter kommes de på en tallerken eller et lille fad, som kan holde til at komme i microbølgeovnen. Giv kartoffelbådene 5 min på højeste effekt.

Kom kartoflerne ned i posen med marinaden, masser marinaden godt ind i kartoflerne, så de alle sammen er dækket. Lad kartoflerne ligge i marinaden i 15. min.

Tag den varme bageplade ud af ovnen og fordel kartoflerne i ét lag, så de bliver sprøde alle sammen. kom evt. lidt mere olie på kartoflerne. Stil ind i den forvarmede ovn i 20 min. Efter de 20 min. vendes alle bådene, og de steges videre i ovnen i yderligere 20 min. - eller til de er sprøde og gyldne.

Velbekomme...

Ingen kommentarer: