fredag den 15. juli 2011

Dampet broccoli med hvidløg

Jeg syntes de alm. kogte broccoli, blomkål og gulerødder kan blive en smule kedelige i længden. Men det er grøntsager der er tilgængelige hele året, og de er billige i indkøb.
Jeg har fundet en måde at gøre broccoli og gulerødder mere spændende på, så der kommer lidt mere smag til dem. Jeg svitser lidt hvidløg i en stor tykbundet gryde og damper broccoli eller gulerødder i lidt boullion vand. Blot til de er mørnet lidt, men stadigvæk har bid - der er efter min mening intet spændende over grøntsager, der er kogt helt møre og bløde.
Det er ikke nogen videnskab at lave det her, men det smager super godt. Når jeg laver broccoli deler jeg dem i mindre buketter, og skærer stokken i skiver - er det gulerødder, skæres de i mindre stykker, der er passende til den mængde boullionvand der bruges.
Den her gang blev broccolien serveret sammen med en lækker rosa bøf og hjemmelavede rösti kartofler.

Broccoli deles i mindre buketter

Hvidløg svitses og boullion og broccoli tilsættes

Flotte grønne broccoli med smag af boullion og hvidløg

Dampet broccoli med hvidløg

Rapsolie til at stege i
1 broccoli i små buketter og stokken i tynde skiver
2 fed hvidløg, finthakket
1 dl grøntsagsbouillon 


Opvarm olien i en stor pande ved god varme. Kom hvidløg på panden, og lad det svitse, men pas på at de ikke bruner. Tilsæt broccoli, lidt groft salt og bouillon. Læg låg på i et par minutter, så broccolien får en flot grøn farve. Tag låget af og damp for kraftig varme et par minutter til det meste af vandet er fordampet.

Nu har du et lækkert grønt tilbehør, der går godt til mange retter.

Ingen kommentarer: