onsdag den 13. juli 2011

Foccacia med tomat, rosmarin og salt


Til maden den anden dag bagte jeg et lækkert foccacia brød med tomater, rosmarin og groft salt. Det blev rigtigt lækkert. Luftigt inden i og sprød udenpå.
Der kan jo krydres og tilsættes fyld helt efter egen smag. Personligt kan jeg rigtig godt lide oliven i brød, men da Søren ikke spiser oliven, valgte jeg tomaterne, som jo også er med til at give en blød og lækker konsistens. Det var egentlig meningen, at jeg ville have cherrytomater i brødet, men det kunne jeg ikke få, der hvor jeg handlede ind. I stedet fandt jeg nogle brillant tomater, som er lidt mindre end cherrytomater. Rosmarinen havde jeg til at stå i køkkenet, og det blev derfor den krydderurt, der blev valgt. Men der er som sagt masser af andre muligheder. Der kan drysses med friskrevet parmesan ost, løg i tynde skiver, feta ost, hvidløg osv. Bare prøv dig frem med de ting du kan lide. Brødet smager også fint blot med salt.
Foretrækker du portionsstørrelser, kan der med fordel laves små flade boller i stedet. Jeg foretrækker dog det store brød, hvor man enten kan rive de stykker af, som man vil have eller skære passende stykker ud.
Jeg bagte brødet i et firkantet ildfast fad, og ellers er en lille bradepande også fin til det.
Dejen er let at arbejde med, og det er en nem og hurtig måde at pifte aftensmaden op på.

Dejen har hævet første gang og er blevet fordel i fadet

De små brillant tomater er trykket ned i dejen, rosmarin fordelt og god olivenolie penslet på

Færdigbagt og virkelig lækkert

Foccacia med tomat, rosmarin og salt

25 g gær
3 dl lunkent vand
½ tsk salt
½ tsk sukker
2-3 spsk olivenolie
150 g durumhvede
300 g hvedemel

Små tomater (cherrytomater eller som her brillant tomater), rosmarin, groft salt og ekstra olivenolie til pensling af brødet.

Gæren opløses i det lunkne vand. Salt, sukker og olivenolie tilsættes. Tilsæt herefter begge meltyper.
Dejen æltes godt, til den er smidig og blank. Stilles herefter lunt og tildækket og hæver 1 time.
Når dejen har hævet, æltes den let igennem. Fadet beklædes med bagepapir, og dejen trykkes ud, så den passer i fadets bund.
Tryk tomaterne ned i dejen, fordel rosmarin over dejen og pensel til sidst med olivenolie.
Dæk fadet til, og lad brødet efterhæve i 30 min. Varm imens ovnen op til 250 grader.
Når brødet har hævet drysses med salt, og det bages i midten af ovnen i 15 - 20 min.

Når brødet tages ud, kan det evt. pensles igen med en smule olivenolie.

Brødet tages op af fadet, bagepapiret fjernes og brødet køles af på en bagerist.

Ingen kommentarer: