tirsdag den 12. april 2011

Første indlæg - og lækre øllebrødsboller

Nu vil jeg så forsøge mig med mit første indlæg her på bloggen.
Som det sikkert vil komme til at fremgå her, elsker jeg at bage. Ind imellem ville jeg ønske vi var større "kagespisere" her i huset, for så var der lidt flere undskyldninger for at gøre i bagningen. Men da vi kun er to her i hjemmet, er det altså begrænset hvor meget kage og søde sager vi sætter til livs. Faktisk er det oftest når vi får gæster, eller hvis vi skal hygge i weekenden, vi spiser div. søde sager. Men.... brød og boller spiser vi gerne, så det sker lidt oftere, at jeg bager sådan en portion.

Jeg har et par fridage i denne uge, og igår gav det anledning til at få bagt en portion boller. Valget faldt på øllebrødsboller. En lækker og mættende bolle, der er nem at lave, og som klart kan anbefales.

Frokosten i dag bestod af en af de lækre øllebrødsboller smurt med hvidløgsost og lagt sammen med skiver af avokado og mozzarellaost. Og så sneg der sig lige nogle tomater med også.


Øllebrødsboller, 12 stk.
  
300 g. rugbrød - gerne noget med mange kerner
1 flaske mørk hvidtøl
25 g gær
2 dl. lunken vand
1 tsk. salt
600 - 700 g hvedemel

Brødet smuldres ned i en skål og overhældes med den mørke hvidtøl. Her skal det så stå i ca 1½ time, eller indtil brødet er godt opblødt.
Gær og salt røres ud i det lunkne vand, og det hældes herefter over brødblandingen, og blandes godt.
Melet æltes herefter i lidt efter lidt, til du har en smidig og elastisk dej - der skal æltes godt.
Dejen stilles til hævning lunt og tildækket - hæve i ca. 1½ time.
Efter første hævning slås luften ud af dejen, og der formes 12 boller, der sættes på en bageplade med bagepapir. De stilles igen lunt og tildækket i ca. en time - og herefter bages de i en forvarmet ovn ved 225 grader i ca. 20 min.

Køles af på bagerist - og ellers klar til at blive spist :)









Ingen kommentarer: