mandag den 18. april 2011

BBQ - en pludselig indskydelse

Igår havde jeg ellers besluttet mig for, at aftensmaden skulle være noget der kunne laves på minimal tid, og med minimal indsats fra min side. Efter 40 arbejdstimer på tre dage, var jeg godt klar over, at energiniveauet ikke ville være overvældende. Derfor var planen en omgang Lasagnette fra Knor. Men på vej hjem i bilen, da vi havde været i Terndrup og se Sørens niece i en cheerleading opvisning, foreslog Søren, at vi skulle grille. Så vi kørte ned og handlede til en nem omgang grill.
Menuen stod på grøntsagspakker, hakkebøffer, pølser og en kold dildsauce.
Jeg lavede grøntsagspakkerne mens Søren tændte op i grillen, og gik og lavede nogle småting udenfor. Søren lavede bøfferne, som han gerne vil have dem - med masser af krydderie blandet i farsen og med salt og peber på, når de er formet.

Når der grilles her i huset, er det som regel Søren, der er grillmester. Han nyder det, og gør det betydeligt bedere end hvad jeg kan.

Jeg har på et tidspunkt købt nogle grillbriketter nede i Brugsen - Coops eget mærke. Det var de eneste de havde den dag, for ellers plejer vi at købe Heat Beads. Dem fra Coop er elendige!! De afgiver næsten ingen varme og er hurtigt brugt. Til det vi grillede igår, kan de godt gå an, da det ikke tager ret lang tid, og ikke bliver helt ødelagt, hvis der ikke er en konstant temperatur. Men skal der laves noget, der skal stå i længere tid, så skal der ordentligte briketter til.
Heat Beads er noget dyere i indkøb, men med længere brændetid - og sørger man for at lukke for grillen efter brug, kan det der er tilbage genbruges.

Indholdet i de små grøntsagpakker

Godt med krydderi - herefter æltes krydderierne godt ind i farsen, hvorefter det formes til bøffer.

Så er det ved at være klar - alt imens der nydes en kold øl.

Aftenens tallerken.
Grøntsagspakkerne laves bare af hvad man nu har, og hvad man godt kan lide. I vores kom der kartofler, broccoli, gulerødder, rødløg, hvidløg, timian, salt og peber. Der kom lidt olivenolie over, inden de blev lukket og sat på grillen. Stil dem ude i kanten af grillen, så de ikke står direkte over de varme kul.

Søren lavede som sagt bøfferne. Han vil gerne have godt med krydderier blandet ind i farsen, så der er smag i hele bøffen. Han åbnede krydderiskuffe, og valget faldt på to forskellige slags BBQ krydderiblandinger, hvidløgspulver og chilipulver.

Den kolde dildsauce rørte jeg sammen af Cheasy fraiche 6%, et bundt finthakket dild og saften af en lime. Det blev smagt til med sukker, salt og peber. Den havde en dejlig smag, og jeg syntes den egner sig godt til grill, da den er lidt syrlig, og klæder grøntsagerne godt.

Alt i alt et dejligt måltid, mættende og velsmagende - og så er grill jo bare så skøn en måde at lave mad på. Jeg kan godt lide den hygge, der er omkring madlavningen, og det at vi sammen står ved grillen. Ingen stress, det dufter skønt og alting er bare så uformelt.

Ingen kommentarer: