tirsdag den 19. april 2011

Vietnamesiske forårsruller - for første gang

I dag skulle jeg forsøge mig med vietnamesiske forårsruller / friske forårsruller for første gang.
Rispapiret til rullerne købte jeg da vi var i London i marts i år. Vi var inde i to store asiatiske supermarkeder - og der var så mange lækre ting. Mine indkøb blev lidt begrænset af, at vi jo skulle bære rundt på det, og af at det jo også skulle fragtes hjem til danmark i en kuffert med begrænset plads. Men jeg kunne sagtens have fyldt et par store poser, for jeg er ret stor fan af det asiatiske køkken. Men jeg begrænsede mig, selv om det var svært.

Jeg valgte at lave vores med stegt andebryst, tigerrejer, div grøntsager, risnudler og en smule friskhakket koriander. Jeg havde på nettet læst mig frem til, at det er vigtigt, at grøntsagerne er sprøde, altså ingen bløde ting som fx avocado. Derudover fik vi en peanutbutter/chilli dip og en ganske alm. færdigkøbt sød chilisauce. Jeg vil tro man kan bruge både oksekød, kylling og svinekød også. Bare det er skåret tyndt ud. Og rullerne ville også gå fint med ene grøntsager.

Det er lidt omstændigt at lave. Men det der tog mest tid for mig var at rengøre rejerne (fjerne skal og tarm), som er en noget snasket adfære. Derudover tog det lidt tid at rulle selve rullerne sammen, og der var da også et par stykker der mislykkedes under vejs. Papiret er noget porøst, og når man samtidig skal sørge for at få det hele strammet, så rullen bliver fin og fast, så er det lidt besværligt. Men jeg syntes egentlig det lykkedes meget godt.

Søren kiggede dog en ekstra gang. Han fulgte forventningsfuldt med i hele processen, og tænkte, at NU skulle de nok i ovnen eller steges i fritureolie. Men nej, de skulle jo spises som de var, da de var færdig rullet. Så det var med en vis portion skepsis han satte sig til bordet :) Men vi blev begge rigtig positivt overrasket. Hvor smager det bare skønt!!! Alle de lækre sprøde grøntsager samlet med det rimelige smagsneutrale rispapir. Sprødt, velsmagende og og sundt. Mums!!

Skal og tarm fjernes fra rejerne.

Rejerne er stegt i kort tid, og er blevet fine og lyserøde.

Anden skæres tyndt (den fik lidt for meget i ovnen - andekød må gerne være en smule rødt efter min smag).

Grøntsager, and og risnudler ligges på rispapiret.

Efter at have rullet papiret forsigt rundt første gang, ligges rejerne op ad siden på rullen.

Siderne af rispapiret foldes ind mod midten, og forårsrullen lukkes.

Tadaa.... Første portion hjemmelavede vietnamesike forårsruller. Jeg syntes det er lækkert man kan se indholdet.

Mums!!
Vietnamesiske forårsruller


  • Grøntsager, her er brugt spidskål, gulerødder i tynde stave, agurk hvor kernerne er fjernet og herefter skåret i stave, rød peberfrugt i stave, lidt forårsløg skåret i meget tynde strimler, slikærter og frisk koriander.
     
  • Stegt andebryst og stegte tigerrejer.
     
  • Risnudler.
     
  • Rispapir.
Alle grøntsagerne klargøres, så det er lige til at gå til, når der skal rulles sammen.
Rejerne rengøres ved, at man fjerner skallen. Herefter ligges der et snit hele vejen ned langs ruggen, hvorefter den sorte tarm fjernes. Rejerne steges herefter i lidt olie på en pande. Pas endelig på ikke at give dem for meget, da de så bliver seje og kedelige. De skal bare lige steges, så de netop er lyserøde over det hele.
Andebrystet forberedes ved, at det afpudses på undersiden. Skindet ridses i rudemønster, og krydres med salt og peber. Brystet ligges på en KOLD pande, der tændes på mellem-/høj varme, og brystet steges til det er sprødt. Herefter brunes den anden side, som også er krydret med salt og peber. Steges færdigt i en forvarmet ovn i ca 25 min. Særes herefter tyndt ud.
Risnudlerne tilberedes ved, at der hældes kogende vand over - de skal dækkes helt. Efter ca. 5 min. er de færdige, og de hældes i en si, hvor de skylles i koldt vand, så de ikke ligger og koger videre.
Når du har alle tingene klar, og har dem sat inden for rækkevide, kan du begynde at opbløde rispapiret. Du tager et papir af gangen, ligger det ned i vand der har stuetemperatur. Det tager ikke mange sekunder. Herefter ligges grøntsager, and og risnudler på (lidt neden under midten). Der rulles en enkelt gang, så det fyldt der er lagt på, er rullet ind i papiret. Herefter ligges rejerne op ad det, siderne foldes ind over midten, og rullen lukkes ved at rulle hen over det sidste af papiret.
Serveres med sød chilisauce eller anden form for dip.

 
Og det må gerne svine lidt når man spiser dem :) Finger food når det er bedst.

Velbekomme...

Ingen kommentarer: