onsdag den 15. juni 2011

Bikini Killer Cookies


I dag er der blevet bagt i det lille hjem. Vi har gruppe møde på arbejdet i morgen, og når der er gået et par timer af mødet, er jeg sikker på et lille sukkerkick vil gøre godt. Og med de her cookies, vil vi helt sikkert få vores behov for sødt og syndigt stillet for lidt tid - og at der er pakket et lille stykke Snickers ind i hver cookie, gør dem jo kun endnu mere syndige - og LÆKRE. Som overskriften siger, er det ikke en cookie for de som tæller kalorier, for den er godt mættet med alt det der ikke er korrekt. Men nøøøj hvor er de gode!!
Opskriften har jeg fundet inde på http://foodgawker.com/. Det er en side, hvor en masse dygtige (hovedsageligt engelsksproget) madbloggere indsender deres indlæg og super flotte billeder. Jeg kan få lang tid til at gå med at beundre de lækre ting, og jeg har efterhånden lavet så mange bookmarks, at jeg nok snart må holde en lille pause - og begynde at afprøve nogle af de ting jeg er faldet for. Det er alle mulige slags opskrifter der findes derinde, men en stor del af dem er bageopskrifter. Det der sluger ens tid derinde er, at man falder over en opskrift (et billede) der ser spændende ud. Når man så klikker sig ind på billedet, kommer man ind på den blog det kommer fra. Og så går tiden med at studerer den enkelte blogs indhold... altså en rigtig god hjemmeside, som man kun skal gå ind på, hvis der er god tid :)
Jeg har fulgt målene i opskriften, men måtte tilsætte mere hvedemel, end der stod. Målene er på engelsk i opskriften - men når jeg oversætter til danske mål, burde det jo ikke have den store betydning. Jeg tilsatte mere, fordi dejen ellers var for tynd til, at jeg kunne pakke den rundt om det lille stykke Snickers. Jeg ved desværre ikke, hvor meget mere jeg tilsatte - men jeg vil tro det var ca. 5 spsk.
I de fleste amerikanske bageopskrifter bruges der chocolate chips i stedet for hakket chokolade. Jeg ved ikke, om det er muligt at købe dem herhjemme. Det nærmeste jeg har kunne finde er chokolade knapper til overtræk. Derfor har jeg i stedet brugt en god mørk chokolade, som jeg selv har hakket.

De kan helt sikkert også bages som alm. chocolate chip cookies, hvor man så blot undlader Snickers. 










Bikini Killer Cookies (ca. 25 stk.)

Ovnen forvarmes til 190 grader (ikke varmluft)

190 g hvedemel (jeg tilsatte lidt mere)

½ tsk. bagepulver
240 g usaltet smør
150 g brun farin
115 g alm. sukker
½ tsk. salt
2 tsk. vanilie essens
2 store æg
Ca. 4 Snickers i skiver (evt. en ekstra, hakket til pynt på dine cookies)
240 g mørk chokolade, hakket


Start med at blande hvedemel og bagepulver i den skål, du vil bruge til at røre dejen i. Stil herefter skålen til side.
Skær smørret i tern, og kom ca 2/3 i en tykbundet gryde. Smørret smeltes over middel varme, mens der ind imellem røres i det. Når det er smeltet, skal det have lov at simre lidt, til det bliver lysebrunt, og får en lidt nøddeagtig duft. Rør i det ind imellem, så det ikke bliver brændt. Når smørret er smeltet og let lysebrunt (ca. 3 min.), tages det af varmen, og det sidste smør tilsættes - lad det smelte i den varme smør. 
I gryden med det smeltede smør tilsættes alm. sukker, brun farin, salt og vanilje essens - pisk til det er helt mixet sammen. Tilsæt de to æg, og pisk indtil du har en glat masse uden nogle klumper, ca. 30 sek. Lad blandingen hvile i 3 min. og pisk igen i 30 sek. Gentag processen med at hvile og piske yderlige 2 gange, indtil massen er tyk, glat og skinnende. 
Hæld sukker massen i hvedemelet, og rør til massen netop er rørt sammen (det var så her, jeg valgte at tilsætte lidt mere hvedemel). Tilsæt chokoladen og vend den ind i dejen med en grydeske eller lignende.
Nu sættes dejen på en bageplade beklædt med bagepapir. Jeg brugte en spiseske (med top) til hver cookie, og fik plads til 9 stk. på hver plade. Sørg for der er lidt mellemrum, da de flader lidt ud under bagningen. Hver kage gøres flad med hånden, der ligges et stykke Snickers på hver, og dejen foldes over, så Snickers er helt dækket af dej. Jeg valgte at hakke en ekstra Snickers, og dryssede lidt oven på hver cookie.


Bag kagerne, en plade af gangen, i 10 - 14 min. - til de er gyldne i kanterne og stadig bløde i toppen. Afkøles på bagerist og opbevares herefter i lufttæt beholder.














Ingen kommentarer: