lørdag den 25. juni 2011

Grillet majskolber og blomkålssalat

Så har vi haft gang i grillen igen. Eneste "krav" til menuen var, at Søren ønskede sig grillede majskolber - noget vi gerne skal have en del gange i løbet af sommeren. De smager jo skønt, og selv om det er lidt noget snasket noget at sidde med, så er det hyggeligt at sidde og gnave i hver sin majs :)
I dag gjorde det heller ikke så meget, at det grisede lidt. Vi fik nemlig spareribs til. Jeg faldt over et tilbud på spareribs fra Jensens, og det er nogle gode ben med masser af kød på. Søren spædede marinaden op med lidt BBQ sauce vi havde på flaske, flydende honning, røget paprika og brun farin. Det gav en rigtig god smag.


Majskolberne smøres med lidt smør og der drysses med groft salt. De pakkes ind, hver for sig, i et dobbelt lag stanniol, ligges på grillen (ikke direkte over kullene), og så skal de bare ligge og hygge sig under låg i en lille time.
Når de skal spises, kan der evt. smøres med lidt ekstra smør og drysses med en smule salt.
Jeg vil foreslå, at I har en ren våd klud inden for rækkevide, når der både spises majs og spareribs. Sikke nogle klistrede fingre vi fik.

Vi fik som sagt en lækker blomkålssalat til.


Jeg lavede salaten af små blomkålsbuketter, tynde skiver radisser, tynde skiver rødløg, tranebær med jordbærsmag og nogle hakkede ovntørrede tomater (dem jeg lavede i går) - opskriften på tomaterne kan I se her. Inden servering vendte jeg salaten med en dressing. Den blev lavet på creme fraiche og et brev dressing pulver fra Knor - pulver blandingen hed "sommer" og havde en dejlig frisk smag af dild.

Ang. de tørrede tranebær med jordbær smag. De smager helt fantastisk. Hvad de gør ved dem, for at give dem smagen af jordbær, det ved jeg ikke - men jeg kan sagtens sidde og guffe sådan en halv pose på ingen tid. De er købt i Brugsen, og de hænger sammen med en masse andre poser med nødder, blandinger til salat osv.

Ingen kommentarer: