torsdag den 23. juni 2011

Æggekage bagt i ovn


Når nu jeg er blevet "hønemor", er jeg nød til at finde nogle måder at få brugt de æg på, der meget snart begynder at komme. Derfor blev jeg den anden dag enig med mig selv om, at jeg ville forsøge mig med æggekage. Jeg har en gang tidligere prøvet at lave det, og der blev det egentlig ikke særlig godt. Den her gang ville jeg så prøve at lave det noget lignende den måde, jeg husker min mor altid har lavet den på. Største bump på vejen var så, at jeg kom i tanke om det, da jeg stod nede i Rema kl. 15 - ca. samme tid som min mor møder på arbejde. Jeg kunne altså ikke ringe til hende, og spørge hvordan jeg skulle gøre. Men så er det jo, at google er ens bedste ven. Og ganske rigtigt, de havde et utal af forslag.
Jeg husker min mor pisker æggehviderne for sig, og derefter vender dem i blommerne, så det var en opskrift noget lignende den, jeg ledte efter - og fandt... Jeg syntes resultatet blev rigtig godt - luftigt og lækkert.
Jeg valgte at lave den i ovnen i et ovnfast fad, da den eneste pande jeg har, der har den rette størrelse, og samtidig kan gå i ovnen, ikke er den bedste. Jeg burde måske egentlig kassere den, da jeg har problemer med, at maden sidder fast i bunden. Det problem har jeg haft, siden jeg købte den. Egentlig en temlig dyr pande fra Scanpan - men ikke noget jeg vil anbefale andre. Deres gryder er rigtig gode, men panderne har jeg ingen god erfarring med. Men resultatet blev også fint i et fad i ovnen.
Den hævede rigtig meget, og jeg blev en smule nervøs for, om den ville holde sig inden for fadet. Det gjorde den - den hævede bare rigtig meget opad. Jeg måtte give den ca. 20 min. mere i ovnen, end der stod i opskriften. Om det er fordi jeg brugte et fad, der ikke var stort nok, det ved jeg ikke. Men da de 20. min. var gået, lagde jeg stanniol over, så det ikke blev alt for mørkt på toppen, og resultatet blev i sidste ende fint.
Det er egentlig lidt pudsigt, at jeg i dag rigtig godt kan lide æggekage. Da jeg var barn, kunne jeg ikke spise det. Jeg kunne generelt slet ikke lide æg. Da jeg blev lidt ældre, kunne jeg begynde at spise hviderne, når æget var hårdkogt. Nu vil jeg gerne have æg. Men de skal som minimum være "smilende". Jeg kan stadig ikke spise et blødkogt æg.

Æggehviderne er pisket

Og blommerne pisket med mel, salt, peber og mælk

Æggemasser og blommer er forsigtigt vendt sammen og hældt over i et smurt ovnfast fad

Hævet og flot - og meget nær den min mor hun laver - med den forskel, at hun steger den på en pande på komfuret.


Æggekage bagt i ovn

Forvarm ovnen til 200 grader

4 dl mælk - der stod sødmælk, men jeg brugte minimælk, og det fungerede fint
8 æg
2 tsk. salt
2 spsk. hvedemel
1 tsk. peber

Bacon i skiver
Purløg til pynt
Tomater til pynt
Fuldkornsrugbrød

Bacon steges på en pande, til det er sprødt og gyldent. Ligges herefter på en tallerken med køkkenrulle, så det kan suge det overskydende fedt.

Æggeblommer og hvider deles, så de er for sig i to store skåle.
Hviderne piskes med mixer, til de er stive. Blommerne piskes i den anden skål sammen med mælk, mel, salt og peber. Blommer og hvider vendes forsigtigt sammen. Der må endelig ikke piskes, da hviderne så falder sammen, og man får ikke den luftige koncistens i æggekagen.
Hvis du har en stegepande, der kan gå i ovnen, kan du nu sørge for, der er fedtstof i bunden af den, og hælde æggemassen i. Hvis du som jeg ikke har det, kan du smøre et ovnfast fad, stille det i ovnen i få minutter, så det er gennemvarmt, tage det ud og hælde æggemassen i. Du skal bare være opmærksom på, at det hæver meget, så fadet skal være rigeligt stort.
Bag i ovnen i ca. 20 min.

Serveres med tomat, finthakket purløg og frisk fuldkornsrugbrød.

Ingen kommentarer: