lørdag den 18. juni 2011

Macaroni and cheese med krydret kylling


Jeg elsker ost!! Både i rå form og ikke mindst smeltet. Og med denne her ret får jeg al den ost jeg kan drømme om. Den ville få bund karakterer i en konkurrence om ernæringsmæssigt korrekt mad, og de der tæller kalorier, skal slet ikke tænke på at lave retten. Jeg vælger dog at slå kalorietælleren fra, når jeg en sjælden gang laver retten - for ellers ville min samvittighed ikke kunne rumme, at jeg overhovedet gik igang.
Vi får meget sjældent mac and cheese Mest af alt fordi det er alt for fed mad at spise for tit, men også fordi Søren ikke helt deler min passion for smeltet ost. Han kan godt lide det, men han syntes vist, at det også kan blive for meget af det gode :) Der skal dog også siges, at jeg ikke har behov for en ekstra portion. Det ligger en god bund - men det smager helt fantastisk.
Der skal creme fraiche i saucen, men det glemte jeg fuldstændig. Retten er stadig rigtig god uden, men det giver saucen en mere glat konsistens, så det bør ikke undlades. I den oprindelige opskrift står der, at man skal bruge stegt kyllingebryst. Jeg havde en pose hele kyllingelår i fryseren og brugte i stedet tre stk. af dem. Jeg kogte dem i en time, og pillede herefter kødet af.

Løg, hvidløg, bladselleri og kylling vendt i hot sauce.

Den forkogte pasta, skyllet i koldt vand og afdryppet.

Der fordeles lidt af ostesaucen over ca. halvdelen af pastaen.

Kyllingen fordeles.

Den sidste del af pastaen er fordelt sammen med ostesaucen og rasp / oste / persille-blandingen toppes på retten.

Sprød og lækker efter ca. 35 min. i ovnen.


Macaroni and cheese med krydret kylling (4-6 pers.)

500 g pasta kogt al dente og afdryppet (jeg brugte pasta-spiraler)
1 løg, finthakket
3 stilke bladselleri, finthakket
3 kyllingebrystfileter, stegt, en rest kylling eller tre kogte, hele kyllingelår.
3-4 fed hvidløg, knust og finthakket
ca. 0,6 dl hot sauce (eller efter smag), eller nogle "dryp" tabasco
2 spsk. mel
2 tsk. Colemann's sennepspulver
5 dl mælk - helst sød- eller letmælk
ca. 2 håndfulde revet mozzarellaost
ca. 2 håndfulde revet, orange cheddar
ca. 1 dl hvid, lagret cheddar, i små tern
1½ dl creme fraiche 38%
2 + 2 spsk. smør, smeltet
2½ dl rasp 
4 spsk. bredbladet persille, finthakket 
1,2 dl blåskimmelost, smuldret
salt, friskkværnet peber
Forvarm ovnen til 175 grader og smør et stort, ovnfast fad.

Hvis der ikke bruges en rest kylling, så krydr kyllingefileterne med salt og friskkværnet peber og steg dem i lidt olie, til de er gennemstegte, eller kog kyllingelår i ca. 1 time i saltet vand.. Riv kødet fra hinanden eller skær det i mindre stykker.

Smelt lidt smør i en pande og sauter løg og bladselleri, til det begynder at blive lidt blød og gennemsigtig, men det skal ikke tage farve. Tilsæt kylling og hvidløg og lad det stege med i et par minutter, krydr med salt og friskkværnet peber. Hæld hot saucen ved - smag på det - så det ikke bliver for stærkt! Lad saucen koge lidt ind, så det bliver lidt tykkere. Har du ikke hot sauce, kan du alternativt bruge nogle "dryp" tabasco. Men vær forsigtig - det bliver nemt ALT for stærkt = uspiselig!!

Smelt 2 spsk. smør i en gryde, rør sennepspulver og mel ud i det med et piskeris. Hæld mælken i lidt efter lidt, lad det koge igennem så det bliver tykkere og rør i det hele tiden. Nu skal du skifte piskeriset ud med en træ grydeske. Kom osten i og lad det varme igennem, rør i det hele tiden. Rør tilsidst creme fraichen i, så ostesaucen er helt glat. Smag sovsen til med lidt hot sauce / tabasco, salt og friskkværnet peber.

Fordel halvdelen af den forkogte  pasta i bunden af det letsmurte fad. Fordel en lille smule af ostesovsen udover. Bred kyllingeblandingen ud over og så den sidste halvdel af den kogte pasta. Fordel ostesaucen ud over og vend lidt rundt i det med en gaffel. Glat det lidt ud igen, så det bliver jævnt. 

Smelt 2 spsk. smør i en gryde og tilsæt finthakket persille, rasp og smuldret blåskimmelost. Fordel blandingen ovenpå ostesaucen. Sæt det i ovnen i 30-40 minutter, til det er boblende og gyldent. Lad det stå i ca. 10 minutter efter det er taget ud af ovnen og inden det serveres.

Ingen kommentarer: