fredag den 24. juni 2011

Ovntørrede tomater


Der er rigtig meget, der smager så meget bedre, hvis man laver det selv. Og ovntørrede tomater er ingen undtagelse. Skulle man købe dem, ville de jo hedde soltørrede tomater, men da vores klima ikke lige er til det, er alternativet at bruge ovnen. 
Jeg syntes de soltørrede tomater man kan købe, ofte er lidt seje i det, og de er meget neutrale i smagen. Jeg foretrækker derfor klart den hjemmelavede, hvor valget af krydderi er ens eget, og hvor man kan give dem lige den konsistens man syntes om. I dag er der også et rimeligt udvalg af tomater hele året, så det er bare at gå i gang. Forberedelsen er overskuelig, og når de først er i ovnen, er det bare om at nyde duften - for det dufter så dejligt.
Jeg bruger en del krydderi, men det er helt op til dig, hvad du vil bruge. Jeg kan bare godt lide, at de smager af noget. Men er du mere til det neutrale, kan du fint nøjes med at krydre med salt og peber.
Jeg har brugt  nogle små økologiske blommetomater, og jeg har ladet kernerne sidde, da jeg godt kan lide den sødme kernerne giver - men du kan sagtens skrabe kernerne ud, så tager det heller ikke så lang tid at tørre dem. Vælger du store tomater, kan det være en fordel at tage kernerne ud, da det ellers vil tage rigtig lang tid.
Når der er krydderi ved, bliver der den skønneste krydderolie, som kan bruges til at stege i, lave marinader af osv. Hvilket jo er rigtig godt her i grill tiden.

Når de står i glasset med olie i køleskabet, vil jeg tro, de kan holde sig en måneds tid. Vores kommer sikkert ikke til at stå så længe. Jeg har en plan om, at jeg skal bruge nogle i nogle boller i næste uge, der skal bruges nogle i salat, og resten skal jeg nok finde et formål med.
Flotte, faste blomme tomater

Der er blevet krydret, og lidt god olivenolie er dryppet over

Efter ca. 4 ½ timer, med en skøn duft fra ovnen, er tomaterne nu klar til at komme på glas

Resultatet - indbydende at se på, og med en skøn krydret smag

Ovntørrede tomater
Ovnen forvarmes til 11o grader


Tomater, modne og faste
Hvidløg
Frisk timian
Herbes de provense krydderi
Salt og friskkværnet peber
Muscovadosukker
Olivenolie af god kvalitet

Tomaterne skylles godt, den nederste del af tomaten (der hvor stilken har siddet) skæres fra, og tomaterne deles på langs.
De halve tomater ligges med skæresiden opad på en bageplade beklædt med bagepapir. 
Der ligges en tynd skive hvidløg på hver tomat, krydres med lidt salt, lidt peber og lidt Herbes de provense krydderi. Der ligges lidt friske timian stilke over tomaterne, og der drysses med en lille smule sukker, så tomaterne bliver karamaliseret under tørringen. Til sidst hældes der lidt olivenolie over tomaterne.

De skal stå i ovnen i ca. 4 - 6 timer, alt efter hvordan din ovn varmer. Mine fik lidt mere en 4 timer, og så var de klar. De er færdige, når de har en læder agtig konsistens, og der ikke længere er en flydende masse i midten. Men hold godt øje med dem, da der er forskel på, hvordan en ovn varmer. De må ikke blive mørke, så skal der skrues ned for varmen.

Når tomaterne er kølet af, kommer du dem i et glas med låg, og der hældes en olivenolie af god kvalitet over. Opbevares i køleskabet.

Ingen kommentarer: