fredag den 24. juni 2011

Mørbrad i fad


Det var ved at være længe siden, vi sidst har fået ris til vores aftensmad. Så jeg havde lovet Søren, at det var det vi skulle have i aftes. Han havde så også set, at der var en svinemørbrad i fryseren, så han kom hurtigt med et forslag til, hvad den skulle bruges til. Og sådan blev det :)
Mørbrad i fad er jo ganske klassisk, og min måde at lave det på er ikke så meget anderledes end de flestes, tror jeg ikke. Det er lidt forskelligt, hvad der kommer i af grøntsager - det kommer an på, hvad vi lige har på lager. Denne her gang blev det friske grønne asparges og champignon. Saucen er lavet af en dåse hakkede tomater med basilikum og noget madlavningsfløde. Jeg bruger stort set aldrig alm. fløde i madlavningen, da der er så gode alternativer, der har meget mindre fedtindhold. Jeg er begyndt at bruge "Milda", der kun har 4% fedt. Og ja, jeg ved det stort set ikke har noget med fløde at gøre, men det giver den samme lækre og cremede konsistens, og jeg kan personligt ikke smage, der er en stor forskel i varme retter. I desserter og til alm pisket fløde bruger jeg stadig alm. fløde. Jeg ved man kan købe et alternativ til piskning fra "Cremfine", men jeg har aldrig prøvet det.
Jeg prøver at snige noget grønt ind, til de fleste af vores aftensmåltider. Mange gange bliver det en alm. grøn salat, men jeg vil gerne blive bedre til at variere det lidt. Tror mit næste projekt må være, at jeg skal blive mere kreativ med grøntsagerne.









Mørbradbøfferne er brunet af, og bacon stegt

Svitset løg, hvidløg, asparges og champignon fordeles over mørbrad og bacon

"Milda" madlavningsfløde og hakkede tomater mixet godt sammen med paprika, salt og peber - og til sidst fordelt, så det dækker retten helt

Så er der mad...
Mørbrad i fad

Ovnen forvarmes til 200 grader

1 stk. svinemørbrad
Bacon i skiver
1 løg, hakket
2 - 3 fed hvidløg, finthakket
Ca. 250 g champignon i tynde skiver
Asparges i skiver
Flåede hakkede tomater
Madlavningsfløde
Paprika
Salt og friskkværnet peber



Svinemørbraden pudses fri for fedt og sener. Skæres i skiver af ca. 4 cm. De udskårne stykker presses let flade med håndfladen, og krydres med salt og friskkværnet peber.

Baconen skæres i skiver, og steges på en pande uden fedtstof. Når baconen er færdig, tages det af panden. Her kan du enten vælge at tage en anden pande, til at stege mørbraden på - eller stege i lidt af det fedt der er fra baconen. Jeg valgte det sidste, for at give lidt ekstra smag til retten. Mørbraden brunes godt af, og ligges herefter i bunden af et ildfast fad. Hen over fordeles baconstykkerne.
Det hakkede løg svitses på panden i lidt fedtstof, de skal ikke tage farve - blot blive gyldne og blanke. Det hakkede hvidløg tilsættes, og der svitses kort tid. Herefter fordeles det i fadet.
Asparges skåret i ca. 2 cm. stykker svitses let på panden. Krydres med salt og friskkværnet peber - fordeles i fadet.
De skiveskåret champignon ristes på en tør pande, til de er gylden brune, og det meste af væde er fordampet. Krydres med salt og friskkværnet peber.
Madlavningsfløde, hakkede tomater, paprika, salt og friskkværnet peber blandes godt i en skål, og heldes herefter over retten. Det skal helst dække helt.


Efter ca. 45 min i ovnen er retten færdig og klar til servering.

Serveres med ris og salat eller andet grønt.

Ingen kommentarer: