torsdag den 16. juni 2011

Pandekager med spinat og skinke


I går (og i dag) bestod aftensmaden af madpandekager med fyld af blandt andet spinat og skinke. En ret som vi vender tilbage til ind imellem. Et forfriskende alternativ til de alm. pandekager med oksefars og krydderi Bortset fra det tager lidt tid at lave pandekagerne, så tager det ikke ret lang tid at forberede, og mit foretrukne tilbehør er en god blandet salat, af hvad grøntsagsskuffen nu gemmer af gode sager.
Jeg har på et tidspunkt købt en egentlig pandekagepande fra Tefal, i forbindelse med der var "pandekagedag" i lille DK. Jeg tror jeg gav ca. 100 kr. for den, så det var ikke nogen større investering. Jeg er rigtig glad for den - den giver den helt rigtige størrelse pandekager, den er meget lav, så det er nemt at vende pandekagerne (når man som jeg ikke mestre kunsten at vende dem i luften) og jeg behøver kun bruge ekstra fedtstof ved første pandekage.
Et lille fif til pandekagebagningen kunne være, at man bager en dobbelt portion af det antal man skal bruge. De kan nemt fryses (hvilket også er gældende for dessert pandekager) - lig dem blot med et stykke madpapir mellem hver og put dem derefter i en frysepose. Der vil de kunne holde sig gode i 1 - 2 mdr. Det gør jo det hele noget nemmere, næste gang lysten til pandekager skulle komme over en.
Vi smører et tyndt lag stærk sennep på den færdige pandekage. Det giver lige det sidste pift.






Pandekager med spinat og skinke

Dej til pandekager (ca. 15 stk.):


250 g hvedemel
½ tsk. salt
5 dl sødmælk
4 æg str. L
3 spsk. olie


Dejen røres til en glat masse uden klumper af mel. Dette gøres nemmest, hvis man først pisker æg, olie og salt sammen. Herefter piskes hvedemelet i lidt af gangen. Rør godt efter hver gang der tilsættes mel, så massen til sidst er tyk og glat, helt uden klumper. Til sidst piskes mælken i lidt af gangen - igen, pisk grundigt mellem hver omgang mælk.
Pandekagerne bages herefter. Brug lidt fedtstof ved første pandekage, og brug herefter så lidt fedtstof som muligt.


Fyld:

500 g spinat (frossen spinat der er optøet kan sagtens bruges)
2-3 revne gulerødder
175 g flødeost naturel (gerne light)
2 spsk. friskrevet parmesan
150 g skinke i strimler eller tern
Salt, friskkværnet peber
½ tsk. revet muskatnød
Revet ost til gratinering

Lidt stærk sennep til at smøre på den færdige pandekage.

Skyl spinaten godt og damp den under låg i 5 minutter. Vrid vandet ud og hak spinaten. Hvis der bruges frossen spinat, skal den tøes helt op. Den skal ikke dampes, men vandet skal vrides godt fra. Den kan købes hakket fra frost. Er den helbladet, skal den hakkes. Bland spinat og de revne gulerødder godt sammen. Rør så flødeost, parmesan og skinke i. Smag godt til med salt, friskkværnet peber og revet muskatnød. Kom blandingen på pandekagerne og rul den sammen om fyldet. Læg dem i et smurt ovnfast fad - læg dem tæt sammen og med sammenføjningen nedad og drys med revet ost. 
Sæt i ovnen ved 200 grader og gratiner til de bliver gyldne. Server med en god salat og smør evt. lidt stærk sennep på den færdige pandekage.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Den tror jeg, jeg prøver i aften. Jeg har bare et lille problem, mine børn kan ikke lide skinke, så jeg tænkte på om man ikke kan putte lidt kylling i stedet? Men skal det være kylling i strimler?