søndag den 29. maj 2011

Barack Obama's chili


Ja, navnet på retten lyder måske lidt spøjst. Det er en ret vi har fået en del gange, og med en pæn sjat tabasco og chili smager den rigtig godt.
Retten findes et utal af steder på nettet, og det siges at være en af Barack Obama's livretter, som han har delt med "folket", og som han er temmelig stolt af. Ja, om det så er ham, der kan tage æren for retten, det skal jeg ikke kunne sige, men hvis hans udgave smager lige så godt som den jeg laver - ja, så kan jeg godt forstå han er vild med den, for den smager rigtig godt :)

Jeg havde egentlig bestemt mig for, at jeg ville bage nogle gode pandebrød til, men så løb tiden fra mig. Jeg fik sat mig foran min pc, hvor jeg forsvandt ind i bloggerverden - og der kan jeg opholde mig længe, hvis jeg glemmer at kigge på klokken. Der er så mange lækre madblogs med et væld af inspiration - både danske, men bestemt også riiiigtig mange udenlandske. Og min savlen over andres kreationer i køkkenet gjorde altså, at tiden løb fra mig, så vi selv måtte undvære brød til. Men retten er nu også lækker uden, og den mætter (og varmer) rigtig godt.






Barack Obama's chili

2 store løg, hakket
2 store grønne peberfrugter i tern
5 fed hvidløg, finthakket
500 g hakket oksekød (der kan også bruges hakket kalkun/kyllingekød)
6-8 smagfulde tomater (alt efter størrelse), skåret i tern
3 spsk. rødvinseddike
1 ds chili kidneybønner
½ tsk. spidskommen
½ tsk. gurkemeje
1 tsk. tørret oregano
½ tsk. tørret basilikum
1 spsk. chilipulver
Lidt tabasco efter smag
Salt, friskkværnet peber

Løg og peberfrugt sauteres i en smule olie i en tykbundet gryde. Rør godt undervejs, da det ikke skal tage farve - løget skal blot blive gyldent og peberfrugterne lidt bløde. Krydres med salt og friskkværnet peber, og tag herefter løg og peberfrugt op af gryden.
Oksekødet brunes i gryden i en smule olie, krydres med salt og friskkværnet peber. Når kødet er ved at være brunet tilsættes hvidløg, og der steges lidt mere, så hvidløget bliver varmet igennem og begynder at dufte - må ikke stege for meget, da det giver en grim bismag, hvis det bliver brunt. Kryder nu kødet med spidskommen, gurkemeje, oregano, basilikum, chilipulver og tabasco. Rør godt rundt, så det fordeles i alt kødet. Vend så løg og peberfrugt tilbage i gryden.
Tilsæt de hakkede tomater og rødvinseddike, og lad retten småsimre til tomaterne er faldet lidt sammen. Jeg vil tro jeg lader det simre i ca. 20 min. Tilsæt så bønnerne, der er drænet for vand, og lad retten simre til bønnerne er gennemvarme.

Serveres med ris og en klat cheasy fraiche 6% - og gerne noget godt brød.

Ingen kommentarer: