søndag den 22. maj 2011

Focaccia - og livet i hønsegården

Det er ved at være nogle dage siden, jeg sidst har lavet et indlæg om mad. Overskudet og tiden har ikke rigtig været til det, da der er sket en del andre ting. Vi har brugt meget af fridagene i haven, og har bare nydt det gode vejr, og at vi har haft en ekstra fridag sammen.
Den anden dag bagte jeg nogle lækre focaccia som tilbehør til aftensmaden. Jeg valgte at lave et med revet parmesan og et med tynde skiver af rødløg. Men det er jo en smagssag, da der jo bare kan kommes det på, som man bedst kan lide. Jeg kunne forestille mig, de vil være rigtig lækre med sorte oliven eller med halve cherrytomater. Men igen - det er jo bare med at prøve sig frem med det man kan lide.
Det med parmesan smagte rigtig lækkert. Luftigt inden i og sprød uden på. Desværre var det som om, det med rødløg ikke blev bagt helt så meget som det andet. Smagen fejlede bestemt ikke noget, men det var noget klæg inden i. Ovenen varmer åbenbart ikke lige meget i begge sider. Syntes bare ikke jeg plejer at have det problem, når jeg bager.






Focaccia - 2 stk.


25 g gær
3 dl håndvarmt vand
½ dl olivenolie
1 spsk. flydende blomsterhonning
1 lille spsk. flagesalt
425 - 475 g kraftigt hvedemel

Revet parmesan
Olivenolie
Flagesalt
1 rødløg

Smuldr gæren og rør den glat med vand, olivenolie, honning og salt. Tilsæt melet lidt af gangen under æltningen og ælt dejen i ca 5 min. Lad dejen hæve lunt og tildækken i skålen til dobbelt størrelse - ca. 45 min.
Varm ovnen op til 225 grader.
Hæld dejen ud på et meldrysset bord, del den i to stykker, og form den til to boller. Tryk dem fladere, til de er 1½ cm tykke.
Lad dem hæve til dobbelt størrelse i ca. 30 min. tildækket på en bageplade med bagepapir, eller på en oliepenslet plade drysset med lidt flagesalt.
Sæt fingerspidserne i dejen, så der formes en masse små huller, dryp med rigeligt olivenolie, drys flagesalt på, og drys parmesan på det ene brød og tynde skiver rødløg på det andet.
Bag brødene gyldne på ovnens midterrille i 10 - 15 min.

Kyllingerne

Som jeg har fortalt, er kyllingerne jo kommet ud i deres gård. De nyder det virkelig!! De vimser rundt og pipper glade, så snart de ser os - tror de efterhånden er ved at forbinde os med god mad :) De har selv fået styr på både at gå ud, når der åbnes om morgenen, og på at gå ind og gøre sig det mageligt til natten. De er jo stadig kyllinger, og ikke ret store, derfor kan alle otte være i den samme redekasse. Der putter de sig godt sammen om natten, og fylder ca. to trediedele af kassen. Men jeg kan godt se, at de vokser hurtigt. Den ene af dem er 8 dage ældre end de andre, og den nærmer sig allerede størrelsen af en af de voksne silkehøns, vi havde tidligere. Og den er jo så kun ca. 8 uger gammel nu. Men med tanke om, at en Sussex høne kommer op og veje 2,5 - 3,0 kg, så er den jo kun lige begyndt.
Jeg syntes altså det lyder af rigtig meget, at de bliver så store. Især når jeg tænker på en af de kyllinger jeg køber på køl i Brugsen, der slagtet vejer ca. 1,3 kg. Men glæder mig til at se, hvor store og fine de bliver :)



Ingen kommentarer: