søndag den 8. maj 2011

Burgerboller

Nå... efter en længere pause her fra bloggen, må jeg hellere få lavet nogle indlæg igen :)

Jeg har et hængeparti fra mit indlæg om pulled pork, hvor jeg skrev, at jeg ville skrive opskrift på burgerboller, coleslaw og BBQ sauce. Og jeg vil ligge ud med burgerbollerne.
Der kan skam sagtens snige sig en købt burgerbolle ind i vores menu, men hvis tiden er til det, er jeg da bestemt mest til en hjemmebagt.
Sidst jeg lavede de her burgerboller, var jo som sagt, da vi lave pulled pork i påsken - og når nu man bruger så meget tid på det dejligt møre kød, så skal der være tid til hjemmebag også.

Bollerne er lækre og luftige, og de de der er i overskud kan enten fryses eller spises med en form for pålæg dagen efter. Men hvis ikke de fryses, skal de spises på andendagen. De bliver hurtigt lidt tørre og kedelige nemlig.
Jeg får 8 stk. ud af sådan en portion. 

Min SKØNNE KitchenAid fik lov til at gøre det hårde arbejde

Burgerbollerne har hævet, og er klar til at blive penslet, inden de skal bages

Færdigbagte - og der duftede så skønt i vores lille hjem



3½ dl lunken vand
175 g durummel
450 g hvedemel
1½ spsk. vindruekerneolie
25 g gær
1½ tsk. salt
1 spsk. sukke



Gær røres ud i det lunkne vand. Herefter tilsættes salt, sukker og olie.
Durummel og hvedemel tilsættes og det hele røres i. Hvis dejen ikke slipper skålen, tilsættes lidt mere mel indtil dejen slipper.
Hæver 30 minutter.
Form til flade boller ca. 10 cm. i diameter. Læg på bageplade og lad dem hæve under viskestykke i 1½-2 timer (indtil ønsket tykkelse er nået).
Pensl med sammepisket æg og drys med lidt durummel.

Bag ca. 15 minutter ved 225 grader.

Ingen kommentarer: