tirsdag den 17. maj 2011

Lasagne og Tomatsalat



Er der en ret jeg ikke kan lave uden at følge en opskrift, så er det lasagne. Det burde jo ellers umiddelbart være ganske nemt at gå til - men for mig vil det bare ikke lykkedes, hvis ikke jeg følger anvisningerne til punkt og prikke. Når jeg forsøger uden opskrift, bliver det altid mislykket, og smagen bliver bare ikke rigtig lasagne agtig. Derfor har jeg taget det til mig, og følger opskriften.
En ting har jeg dog fundet ud af, jeg med fordel kan ændre på. I opskriften bliver der foreslået en pose med revet ost. Jeg vælger i stedet at rive osten selv, da det giver en bedre smag. Det revne ost i pose har ikke megen smag. Jeg brugte denne her gang en økologisk, mellemlageret ost fra Klovborg. Det er den samme vi bruger til en franskbrød, så det passer jo meget godt, der så er til weekenden.
Jeg er ikke så vild med de frisk lasagneplader man kan købe. Jeg kan godt lide når lasagnen er lidt fast, og med de friske plader syntes jeg den bliver alt for blød.
Tomatsalaten er ganske traditionel. Her syntes jeg bestemt godt det kan svare sig at købe nogle gode økologiske tomater. Det kan helt klart smages, om der er brugt en god tomat, eller om det er "10 tomater for en 20'er" tilbudet.

Men alt i alt en lækker aftensmad som man aldrig går galt med (hvis bare man følger opskriften ;)

Lasagne 

Kødsauce

1 hakket stort løg
500 g hakket oksekød (ca. 6% fedt)
1 tsk groft salt
Friskkværnet peber
1 tsk tørret basilikum
½ tsk tørret oregano
1 dåse koncentreret tomatpuré (ca. 140 g)
1½ dl oksebouillon 

Bechamelsauce
30 g smør
3½ spsk hvedemel
6 dl kogende mælk (jeg bruger minimælk)
½ tsk groft salt
Friskkværnet peber
½ tsk revet muskatnød
150 g revet ost
Lasagneplader
2 spsk rasp
25 g smør

Kødsauce: Svits løg og kød i gyldent smør. Tilsæt krydderier, tomatpure og bouillon, og lad det koge ved svag varme i ca. 10 min.

Bechamelsauce: Smelt smørret i en tykbundet gryde. Tilsæt mel og bag det godt sammen. Kom halvdelen af mælken i, og når saucen koger, tilsættes resten af mælken lidt efter lidt. Kom krydderier og ost i. Lad saucen koge godt igennem og smag den til.
Smør et ovnfast fad med smør. Læg lasagne, kødsauce og bechamelsauce lagvis i formen. Det øverste lag skal være bechamelsauce.
Drys med rasp og fordel smørret herpå. Bag lasagnen midt i ovnen til overfladen er gylden og lasagnen mør - ved tørre lasagneplader ca. 45 min.

Tomatsalat


Tomater
Mozzarella ost
Løg
Frisk basilikum 
Olivenolie

Tomater og mozzarella skæres i skiver. Løg og basilikum hakkes forholdsvist fint.

Det hele anrettes pænt, og der dryppes med lidt olivenolie. 

Ingen kommentarer: