mandag den 9. maj 2011

Koldskål med ymer og æg

I dag har jeg brugt noget af fridagen på at besøge mine forældre. Min mor skulle arbejde i går, da der var mors dag, så i dag skulle hun selvfølgelig forkæles med sølv og blomster :)
Mine forældre bor i Hobro, og turen mellem Hadsund og Hobro går langs Mariagerfjord - som jo bare er noget af det smukkeste. Hvis man kører på nord-siden, ser man stort set ikke fjorden, men kører man langs syd-siden, kører man helt nede langs fjorden næsten halvdelen af vejen. 
Som oftest kører jeg langs nord-siden, da den er kortest, den er ikke så "snoet", da den ikke følger fjorden og jeg slipper for at skulle ned igennem Hobro by. 
I dag valgte jeg dog at køre langs fjorden af de hyggelige snoede veje, da vejret bare var så skønt. Mariagerfjord er altid smuk (selvom den til tider ikke lugter særlig godt, når der er varmt i længere tid), men på en flot sommerdag som i dag, er den lige en tand smukkere. Da jeg nærmede mig Hadsund, gjorde jeg stop på en lille rasteplads, gik ud i græsset og tog sandalerne af, så jeg kunne mærke græsset mellem tæerne. Selv om man bliver voksen, er der ikke meget der slår den følelse :) Og der brugte jeg næsten en halv time på at nyde denne flotte udsigt.


Vi bor egnetlig i et rigtig dejligt område, hvad natur angår. Fjorden deler hadsund i syd og nord bydele, fra vores stuevinduer kan vi se over til Lindalene, som er et stort flot skovområde og kører vi 18 km uden for byen, er vi ved stranden i Ø. Hurup, som har en rigtig dejlig badestrand ud mod Kattegat.

Da jeg sad og nød det dejlige vejr og udsigten, fik jeg lyst til koldskål. Hjemmelavet og selvfølgelig med Karen Volf's originale kammerjunker.

Den opskrift jeg bruger, er den samme jeg altid har brugt. Den er fra en opskrift bog, jeg har helt tilbage fra folkeskolen, hvor vi fik den i forbindelse med hjemmekundskab. Da den er med ymer, mætter den godt. Og generelt syntes jeg bare, at koldskål skal være hjemmelavet. De færdiglavede jeg har smagt er en vandet omgang, og de er som regel rigtig sure syntes jeg.

Ikke det mest fantastiske billede - men det smagte skønt!!

Koldskål med ymer og æg

2 bægere hele pasteuriserede æg
6 spsk. sukker
3 spsk. god vanilie sukker
1 liter ymer eller tykmælk
1 liter kærnemælk
Citronsaft

De hele pasteuriserede æg piskes sammen med sukker og vaniliesukker. Ymer og kærnemælk hældes ved, og det hele piskes godt sammen.
Det er jo vidt forskelligt, hvor sødt man foretrækker koldskålen. Her hjemme vil vi gerne den smager godt af vanilie, men den skal samtidig have en snert af det sure fra citronen. Derfor - start ud med ikke at komme for meget sukker og vanilie i, og smag hellere til bagefter - og slut af med lidt citronsaft.

Ingen kommentarer: