søndag den 15. maj 2011

Mørbradgryde

Da jeg i morges begyndte at overveje, hvad vi skulle have til aftensmad, havde jeg ikke nogen som helst idé om, hvad det skulle være. Ned i kælderen og kigge i fryseren. Hmmm... og valget faldt på en svinemørbrad. Jeg tænkte ikke længe over det, før jeg kom i tanke om, at det var længe siden, vi sidst har fået mørbradgryde.
Der er jo ikke så meget at skrive om mørbradgryde. En skøn klassiker, fyldig, mættende og med masser af smag.
Jeg bruger en blanding af alm. paprika og røget paprika. Jeg er vild med den røgede smag, og som et ekstra pift får retten et ekstra fed hvidløg og nogle tørrede chiliflager. Jeg har brugt brune mark champignon, da de har lidt mere smag end de alm. hvide. Ellers er retten vist meget klassisk.

Det blev en stor portion, så der er også aftensmad til i morgen.



Der gemmer sig en portion ris nedenunder den lækre mørbradgryde :)



Mørbradgryde

1 svinemørbrad
1 pk. cocktailpølser
1 peberfrugt
1stort løg
500 g mark champignon
1 pk. bacon i tern
1 dåse hakkede tomater
2 fed knust hvidløg
½ tsk. tørrede chili flager
1 tsk. paprika
1 tsk. røget paprika
Salt og friskkværnet peber
½ boullionterning
2 laurbærblade

Mørbraden pudses af og skæres i store tern.
Champignon renses og skæres i halve eller kvarte - alt efter størrelse.
Bacon steges og tages op af gryden. Brug en stor gryde.
Herefter brunes champignon i gryden og tages op igen. Brun til de har afgivet det væde de kan.
Løg og peberfrugt skæres i tern og steges i lidt fedtstof i en gryde - tages herefter op.
Mørbraden brunes herefter sammen med chili og paprika i gryden. Når kødet er brunet godt kommes løg, peberfrugt, bacon og champignon tilbage i gryden igen og blandes godt sammen med hvidløg.
Herefter kommes en dåse hakkede tomater samt vand så det lige dækker retten, og der tilsættes ½ boullionterning og de 2 laurbærblade. Skru ned for varmen og lad retten simre i 45 min. Når halvdelen af tiden er gået kommes pølserne også i gryden.
Når retten er færdig skrues lidt op for varmen igen og der hældes madlavningsfløde i. Når retten begynder at småkoge jævnes sovsen med en meljævning eller sovsejævner, til den har den konsistens du ønsker - men sovsen skal ikke være for tynd.

Serveres med ris eller kartoffelmos.
 

Ingen kommentarer: