mandag den 30. maj 2011

Pandekager med glaseret andebryst og grønt



Dagens aftensmad blev lidt alternativ, men ikke mindre lækker af det. Det var meningen, at vi skulle have peking pandekager med den glaserede and og grønt - men de peking pandekager ville bare ikke, som jeg gerne ville.
Opskriften på peking pandekagerne består udelukkende af hvedemel og kogende vand, og det bliver en dej lige som til brød. Dejen skal deles og formes til små kugler. Man tager så to kugler, den ene kugle dyppes i lidt sesamolie - og derefter ligges kuglerne sammen to og to, hvorefter de så rulles rigtig tyndt ud med kagerullen. De bages dobbelt (på en pande), og når de er færdigbagte, skulle de så kunne deles, så man får to super tynde pandekager. Sesamolien skulle gøre, at de skulle kunne skilles ad.
Det ville bare slet ikke som jeg ville. Jeg kunne fint rulle det tyndt, men kunne ikke rigtig flytte det fra bordet over på panden. Da det lykkedes mig at få dem bagt, kunne jeg ikke skille dem ad, og fik i stedet en stiv og tyk pandekage. Til sidst opgav jeg simpelthen, og lavede i stedet en portion alm. madpandekager. Jeg erstattede halvdelen af den smagsneutrale olie med sesamolie, og det gav en rigtig god smag.
Andebrystet er glaseret i en blanding af Hoisin sauce og flydende honning.. uhmm.. det gav en virkelig lækker og smagsfuld overflade.
En anden ting var, at der skulle bruges rå agurk i stave som en del af fyldet. Jeg er normalt ikke et pyller, men med den "agurketid" vi befinder os i lige nu, så har jeg ikke lyst til at spise rå agurk. Lige meget om de er spanske, tyske eller danske. Så agurken blev erstattet af squash i stedet.



Så egentlig slet ikke det der var meningen - men det smagte alligevel rigtig godt...

Pandekager (halv portion er rigeligt til denne ret)
250 g hvedemel
½ tsk. salt
5 dl mælk
4 æg
3 spsk. smagsneutral olie (jeg brugte halv smagsneutral og halv sesamolie)

Hvedemel og salt blandes. Mælken hældes i lidt af gangen, og dejen røres til en glat dej uden klumper. Æg piskes sammen i en skål for sig, og herefter piskes de i dejen. Til sidst piskes olien i.
Lad dejen hvile i 30 min. før der bages tynde pandekager.

Hoisin / honning glaseret andebryst
2 stk. berberie andebryst
1 spsk. Hoisin sauce
1 spsk. flydende honning

Andebrystet gøres fri for sener, og fedtsiden ridses i rudemønster med en skarp kniv. Krydres på begge sider med salt og friskkværnet peber.
Andebrystet ligges med skindsiden nedad på en kold pande uden fedtstof. Panden varmes op til middel varme, og der steges til skindet er sprød. Herefter vendes kødet, og den anden side steges i 3 minutter.
Nu beklædes et ovnfast fad med bagepapir. Andebrystet pensles med en blanding af Hoisin sauce og honning på begge sider. Steges herefter i en 200 grader varm ovn i 15 - 20 min. Skal trække i 10 min, inden det skæres ud i skiver.

Tilbehør: Hoisin sauce, agurk eller squash i stave, gulerødder i tynde stave og forårsløg i tynde strimler.

En pandekage smøres med et lag Hoisin sauce, der ligges lidt andebryst og noget af det grønne på midten af pandekagen. Den rulles sammen - og velbekomme...


Ingen kommentarer: