mandag den 16. maj 2011

Surdej - dag 1


Jeg har i dag begivet mig ud i mit første forsøg med surdej.
Til trods for jeg har bagt meget brød gennem tiden, har jeg altid formået at undgå opskrifter med surdej. Mest fordi jeg syntes det lyder besværligt, og fordi jeg syntes det brød jeg har bagt uden, har smagt ganske udemærket. Men nu har jeg fået mod på det. Jeg har læst mig frem til, at brødet skulle få en helt anden smag og dybde, og at brødet ofte holder sig længere, når det er bagt på surdej.
Nu skal det ihvertfald forsøges, og så må jeg jo se, om det er noget jeg bliver forfalden til.

Den opskrift jeg har fundet skulle være en slags "blandingsprodukt", så det kan bruges både til rugbrød, grovbrød og hvedebrød - det gør det jo unægteligt noget nemmere, hvis der kan bruges samme surdej til alle former for brød.

Surdej
  
5 dl. vand
250 g hvedemel
200 g fuldkornshvedemel
50 g rugmel

Alle meltyperne blandes med de 5 dl vand. Herefter hældes det i en beholder med låg - det skal nu stå ca. 2 timer uden låg, så surdejen får ilt og der kommer gang i processen. Herefter sættes låget på så dejen kan få lov til at arbejde.

Over de næste 8 dage skal der røres i dejen to gange dagligt, så melet ikke falder til bunds, og det begynder at rådne. Under hele denne proces skal beholderen med surdejen stå på køkkenbordet ved stuetemperatur. Når de 8 dage så er gået, kan du så begynde at bruge af surdejen.

Efterfølgende skal der fyldes op med samme mængde, og røres godt rundt, når der bruges af surdejen. Dette gøres for at rotere dejen. Går der mere end max tre dage, hvor der ikke bruges af dejen, skal der kasseres noget af den (ca. 2 dl) og tilsættes tilsvarende.
Dette er gældende, hvis dejen opbevares ved stuetemperatur. 
Bruger man ikke af dejen så ofte, kan den opbevares i køleskabet. Her kan den stå i 14 dage. Når du skal bruge af dejen tages den ud i stuetemperatur, der kasseres ca. 2 dl, hvorefter der tilsættes samme mængde. Herefter skal dejen stå i stuetemperatur mindst et døgn, inden der bruges af den.



Ingen kommentarer: