lørdag den 14. maj 2011

Sushi - hjemmelavet



Som jeg tidligere har skrevet, er jeg ene om at ELSKE sushi her i huset. Ikke at det ikke er afprøvet, men det er bare ikke hof retten. Men sådan er det vist med de fleste - enten elsker man sushi, eller også kan man bare ikke med det.
Byen vi bor i er ikke ret stor. Den er da ikke af de mindste, og vi har flere forskellige spisesteder. Bare ikke hvor der kan købes sushi. Vi har som alle andre op til flere pizzariaer, vi har en sandwichbar, en café, grill, kinesisk restaurant og italiensk restaurant. Vi har også Færgekroen, hvor der kan købes rigtig lækkert dansk mad. Men vil jeg have sushi, må jeg enten køre til Randers eller lave det selv. 

Søren er taget på motorcykeltræf hele weekenden. Normalt når han ikke er hjemme til aftensmaden, så står den på noget meget nemt. Som regel bliver det til en rugbrød. Jeg nyder at lave mad, men må da indrømme, at jeg også nyder at slippe for det ind imellem. Og når han så ikke er hjemme til at spise, så holder jeg som regel "fri" fra køkkentjansen. Men den her gang fik jeg en helt ustyrlig lyst til sushi. Jeg valgte at lave det selv. Egentlig mest fordi jeg ikke gad køre de 25 km til Randers for at købe noget fra en restaurant - men også fordi jeg syntes det hjemmelavede smager godt - og det er betydeligt billigere at lave det selv.

Jeg har ikke mod på en masse forskellige slags rå fisk, når jeg selv skal lave det. Jeg kan være lidt nervøs for, om jeg håndterer fisken korrekt, og vælger derfor fyld som fx røget laks og rejer. Men det smager jo også rigtig godt. Derudover bruger jeg de ting jeg finder lækre i sushi - og selvfølgelig wasabi og soja.
Jeg vil rigtig gerne have den lækre tangsalat til, som man får på restauranter - men jeg aner ikke hvor jeg kan købe den henne. Måske jeg skal på nettet og snuse på div thai sider.
Den syltede ingefær til at "skylle munden i", den springer jeg over. Jeg er vild med ingefær i madlavning, men jeg syntes det er alt for stærkt at spise alene, når det bliver serveret syltet til sushi.

Bambusmåtten er købt i Brugsen, og den holder sig fint til mange gange, hvis den bliver pakket ind i husholdningsfilm, så der ikke kommer noget på den, når man laver rullerne.

Grønt, rejer og en smule chili mayo

Grønt og røget laks

Risene drysses med sesam inden det vendes om

Grønt, surimi og chili mayo

Færdige og klar til at blive skåret ud

Uhmmmmmm.....

I stedet for at skrive opskriften denne gang, vil jeg opfordre til at gå på YouTube og søge på "how to make sushi". Der kommer et hav af rigtig gode videoer, hvor der trin for trin er gennemgang af de forskellige måder at lave sushi på. Undervejs i videoerne vises hvad man skal bruge, hvordan man tilbereder sushi ris, og hvordan man ruller og former de forskellige slags sushi. 

Skal man lave sushi for første gang, vil jeg foreslå, at man går i et af de større supermarkeder, hvor der er mulighed for at købe et start kit fra Blue Dragon. Æsken koster ca. 50 kr. og deri er der bambusmåtte, spisepinde, noritang, ris, soja og wasabi. Alt sammen til to personer. Så kan man prøve, om det er noget, inden man investerer i hele poser og flasker af de forskellige ting. Det eneste der skal købes ved siden af er de grønne ingredienser og den slags fisk eller skaldyr man måtte ønske.

I nogle af mine ruller er der lidt chili mayo. Det er en lækker økologisk, ægte mayo, der er rørt med sød chilisauce. Mere er der ikke i det.

Men prøv jer frem. Det er bestemt tiden værd - og det tager faktisk ikke ret lang tid.

Ingen kommentarer: