torsdag den 19. maj 2011

Surdej... fail!!!


Og jeg der var så sikker på, at jeg havde fået mod på at bage med surdej!!

Der kom en underlig lyd ude fra køkkenet, her da jeg kom hjem fra job. Det lød lidt som om det raslede på køkkenbordet - og min første tanke var "ej, det kan da ikke passe vi har fået mus". Men kunne hurtigt se, at der skete noget i glasset med surdej, som jeg er rimelig sikker på ikke skal ske - ikke i de dimensioner ihvertfald. Dejen havde simpelthen presset så meget på låget, at det var begyndt at løbe ned af siderne. I morges da jeg rørte i det, syntes jeg ellers det så fint ud??
Jeg ville lige lette trykket, og da jeg gjorde det, sagde det PUFFFF, og så havde jeg dej i håret, på trøjen, armen og i øjenbrynet. Der var samtidig små klatter dej rundt omkring mig i alle retninger.
Jeg ved ikke, hvad der er sket, og ved egentlig heller ikke, hvordan det skal se ud. Men er rimelig sikker på, det her ikke var meningen med det. Så lettere irriteret og opgivende, er jeg nu blevet enig med mig selv om, at jeg ligger Idéen med surdej på hylden, indtil jeg har læst lidt op på, hvordan det lige kunne ske.

1 kommentar:

JanSteen sagde ...

Hej - UPS, det ser ikke spændende ud. Håber du er kommet i gang med surdej igen. Det er helt klart en fejl at beholde gummiringen på låget!
Surdejen skal IKKE arbejde under tryk - så eksploderer de små bobler når du pludselig åbner låget...!
Fjern pakningen, læg evt. et klæde (et afklip af et viskestykke, etc....) over for at undgå "fremmede" ting i surdejen.
Evt. fyld kun glasset halvt op, så det ikke løber over, når den udvikler sig. God fornøjelse :-)